December tip #1

December staat in het teken van cadeautjes en gezelligheid. Daarom ga ik 31 dagen lang een tip geven over hoe jij naast al deze gezelligheid en feestjes nog steeds je doelen kan bereiken. Niet alleen krijgen we cadeautjes, maar ook is eten hierbij belangrijk. 

Denk maar aan pepernoten en chocolade letters met sinterklaas en de gevulde kalkoen of gourmetschotel tijdens kerst. Oja, en de oliebollen bij oud&nieuw natuurlijk ook niet te vergeten! 

Genoeg lekkernij en gezelligheid dus. Om te zorgen dat jij leert hoe jij hier mee om kan gaan kan jij dagelijks tips krijgen via mijn dagelijkse e-mail, deze blog en via mijn social-media kanalen. 

Tip nummer 1: Blijf realistisch

December staat in het teken van gezelligheid en het hebben van verschillende sociale gelegenheden met vaak ook veel lekker eten op tafel of in de buurt. Eigenlijk is december een moeilijke maand om ervoor te zorgen dat jij het zelfde afvalt/of kan eten in bijvoorbeeld oktober. Kijk daarom eens goed naar je doel. Is jouw doel normaal om elke maand 1-2kg aan vetmassa kwijt te raken dan kan dit deze maand lastig worden. Niet onmogelijk maar wel lastig.

Stel je verwachtingspatroon bij aan de gelegenheden die je deze maand hebt. Zo kan jij je zelf niet teleurstellen en dit zorgt ervoor dat jij niet in een negatieve flow komt!

Kijk eens naar voorgaande jaren, hoe ging het toen?

Er bestaat een kans dat jij tijdens deze dagen toen juist teveel hebt gegeten, waardoor je eigenlijk niks was afgelopen of zelfs een paar kilo was aangekomen. Dit frustreerde je omdat je juist bezig was met afvallen, je krijgt een gevoel van teleurstelling en dit zorg er voor dat jij niet lekker het nieuwe jaar begint..

Maar misschien moet jij het dit jaar eens anders doen! 

Ook al ben je bezig met afvallen misschien is het goed om even je focus van vetverlies af te halen. Normaal gesproken is deze maand zo moeilijk voor je dat je aankomt in gewicht.

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde gewichtstoename van eind november tot begin januari zelden hoger is dan een kilo, en ligt meestal rond een halve kilo.

Waarom stel jij je doel niet bij deze maand door in plaats van 1-2kg kwijt te raken je gewicht gewoon te behouden? Het zou mooi zijn als er iets van af gaat komende maand, maar als je het gewicht van nu behoud doe je het ook goed. Dan doe je het niet alleen goed, maar dan doe jij het super goed! 

Want eigenlijk doe jij het beter dan voorgaande jaren en dat is ook een teken van progressie toch? 

Daarnaast is het ook realistischer om te zeggen dat jij je gewicht gaat behouden in plaats van keihard je best gaat doen om af te vallen. Als jij even je doelen bij stelt kan je dit gelijk weer helpen om je doelen te realiseren in 2019. 

Positieve flow

Je begint namelijk niet in 2019 met een nieuw doel maar je hebt nu al een doel behaald. Je zit nu al in een positieve flow door je doel te behalen, waardoor je gelijk al meer in jezelf gaat geloven. Je  creëert dan zelf het sneeuwbal effect. Je hebt al een doel behaald dus wat gaat jou stoppen om je volgende doel te behalen? 

Wees dus realistisch en vraag jezelf even af of de kans groot is dat jij deze maand af gaat vallen. Wat voor resultaat behaalde jij vorige jaar rond deze tijd? Schaaf desnoods je doelen bij maar focus op vooruitgang. Want vooruitgang betekent ook iets beter doen dan hoe jij het eerst deed! 

Geef een reactie